هفته بیست نهم بارداری

هفته بیست نهم بارداری

ژوئن 2, 2019 توسط مدیریت0
week-29.jpg

کودک شما چگونه تغيير مي‌کند؟

وزن جنين در هفته 29 بارداري حدود 1100 گرم و اندازه او کمي بيشتر از 38 سانتي‌متر است.

ماهيچه‌ها و ريه او به رشد خود ادامه مي‌دهند و سر او بزرگ‌تر مي‌شود تا با مغز در حال رشد او (که در حال ساختن ميلياردها سلول عصبي است) هماهنگ شود.

با اين سرعت بالاي رشد نبايد تعجب کرد که نيازهاي غذايي کودک شما در اين سه‌ماهه به حداکثر مقدار خود مي‌رسند. براي اينکه نيازهاي غذايي خود و کودکتان را به‌خوبي تامين کنيد، به مقادير زيادي پروتئين، ويتامين C، اسيدفوليک، آهن و کلسيم نياز داريد.

هفته بیست نهم بارداری
هفته بیست نهم بارداری

اسکلت جنين 29 هفته‌اي، در حال محکم شدن است و به همين دليل بدن او هرروز حدود به 200 ميلي‌گرم کلسيم نياز دارد.

شما چگونه تغيير مي‌کنيد؟

در هفته بيست و نهم بارداري، شما بايد بتوانيد حرکات کودک خود را به‌خوبي حس کنيد. به ضرباتي که کودکتان با آرنج يا پايش مي‌زند توجه کنيد و اگر احساس کرديد که فعاليت کودکتان کم شده است به پزشک خود خبر دهيد.

پزشک ممکن است از شما بخواهد تا تعداد حرکات جنين يا ضرباتي را که به بدن شما وارد مي‌کند بشماريد، تا مطمئن شود که مشکلي وجود ندارد.

ممکن است به برخي از عارضه‌هاي قديمي، مثل سوزش معده و يبوست دوباره دچار شويد. هورمون پروژسترون که در دوران حاملگي ترشح مي‌شود عضلات بدن شما را سست و آزاد مي‌کند که شامل عضلات معده و روده نيز مي‌شود.

شل شدن عضلات به‌اضافه ازدحامي که در شکم شماست سرعت هضم غذا را کاهش مي‌دهد، بخصوص بعد از صرف يک وعده‌غذاي سنگين ممکن است در معده و روده شما گاز يا نفخ توليد کند.

بواسير نيز مشکل ديگري است که مي‌توانيد آن را ناشي از رشد رحم (و همچنين يبوست) بدانيد. بواسير که به رگ‌هاي خوني متورم در ناحيه مقعدي گفته مي‌شود در دوران حاملگي بسيار شايع است و معمولا پس از زايمان به‌سرعت از بين مي‌رود.

اگر اين عارضه همراه با خارش يا درد باشد، مي‌توانيد در يک لگن يا وان کوچک از آب گرم (که کفل‌ها و مقعد را بپوشاند) بنشينيد و يا از کيسه آب گرم يا کمپرس سرد در محل عارضه استفاده کنيد.

همچنين از نشستن يا ايستادن به مدت طولاني اجتناب کنيد. از مصرف هرگونه مواد دارويي بدون تجويز پزشک خودداري کنيد و هرگونه خونريزي مقعدي را سريعا به او اطلاع دهيد.

براي جلوگيري از بروز يبوست از غذاهاي فيبردار استفاده کنيد، مقادير زياد آب بنوشيد و يک تمرين ورزشي منظم داشته باشيد.

تعداد کمي از خانم‌هاي حامله از هفته بيست‌ونه بارداري به بعد ممکن است به عارضه “افت فشارخون خوابيده” مبتلا شوند. اين حالت ناشي ازکاهش فشارخون است و هنگامي‌که اين خانم‌ها به پشت دراز مي‌کشند ضربان قلب و فشارخون آن‌ها تغيير مي‌کند حتي ممکن است به سرگيجه دچار شوند و با تغيير وضعيت سرگيجه آن‌ها از بين مي‌رود.

همچنين ممکن است هنگامي‌که به‌سرعت تغيير وضعيت مي‌دهيد دچار سرگيجه شويد. براي اجتناب از اين عارضه هنگامي‌که مي‌خواهيد از حالت درازکش به حالت نشسته و سپس به حالت ايستاده تغيير وضعيت دهيد اين کار را به‌آرامي انجام دهيد.

فعاليت‌هاي هفته بيست و نهم بارداري

چند کار بسيار مهم را انجام دهيد: در هفته‌هاي اول پس از زايمان خريد کردن براي شما غيرممکن خواهد بود. موارد زير ازجمله چيزهايي هستند که در آن زمان به‌شدت به آن‌ها نياز خواهيد داشت. پس همين حالا آن‌ها را تهيه کنيد:

پوشک بچه: يک نوزاد به‌طور متوسط به 12 پوشک در روز نياز دارد.
لوازم بهداشتي بچه از قبيل ناخن‌گير بچه، تب‌گير (ترجيحا از نوعي که هم استفاده از آن راحت باشد و هم قابل‌اعتماد) سرنگ حبابي و يک پستانک.
شوينده‌هاي لباس مخصوص کودکان
نوار بهداشتي براي خودتان (شما تا چند هفته پس از تولد خونريزي خواهيد داشت).
دستمال‌کاغذي، دستمال حوله‌اي و ظرف يک‌بارمصرف براي اينکه بتوانيد بعد از صرف غذا به‌سرعت همه‌جا را تميز کنيد.

رژيم غذايي

انقباض ناگهاني عضلات پا که معمولا در شب اتفاق مي‌افتد مي‌تواند از نشانه‌هاي کمبود کلسيم باشد. در برنامه تغذيه در هفته 29 بارداري براي خود حتما دريافت کلسيم را در نظر بگيريد.

در مراحل پيشرفته‌تر نيز کاهش کلسيم بدن مي‌تواند موجب به هم خوردن سيستم انعقاد طبيعي خون و خونريزي زياد به علت زخم يا ضربه شود.

حتي در صورت مصرف کافي شير و لبنيات نيز نمي‌توان اطمينان داشت که کلسيم کافي به بدن رسيده است زيرا بايد ويتامين D کافي نيز در بدن وجود داشته باشد تا موجب افزايش جذب کلسيم شود.

اگر روزانه به مدت 10 دقيقه پوست خود را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار دهيد مي‌توانيد مطمئن باشيد که ويتامين D به مقدار کافي به بدنتان رسيده است.

البته اشعه آفتابي که براي ساخت ويتامين D در بدن موردنياز است مي‌تواند از روي لباس با رنگ روشن نيز با درجات کمتر جذب شود و توليد ويتامين D نمايد.

نگران نباشيد
شايد در يکي از جلسات معاينه پزشکتان به شما بگويد که جنين شما در وضعيت بريج قرار دارد. بريج به اين معناست که جنين کاملا صاف نشسته است و پاهايش را در قسمت تحتاني رحم جمع کرده است و در عوض سر به‌جاي آنکه به‌طور طبيعي رو به پايين باشد، رو به بالاست.

اجازه ندهيد که اين موضوع باعث ناراحتي شما شود. خيلي از جنين‌ها تا قبل از زمان زايمان و هفته سي و ششم در شکم مي‌چرخند و رو به بالا پشتک و وارو مي‌زنند.

اگر در حال حاضر جنين در وضعيت بريج قرار دارد شما مي‌توانيد اين وضعيت را در شکم خود احساس کنيد، البته اين وضعيت با سونوگرافي بهتر مشخص مي‌شود.

توصيه‌هاي مذهبي مخصوص هفته بيست و نهم بارداري

از ماه هفتم به بعد پس از نماز صبح سوره “انعام” را بر بادام بخوانيد و آن را بخوريد، اين کار را تا 40 روز ادامه دهيد.

خواندن اذان و اقامه و نماز شب را فراموش نکنيد. بيست‌ونه هفتگي بارداري يعني ماه هفتم ماه اعصاب است زيرا در اين ماه مراکز عصبي مختلفي رشد مي‌کنند و اتصال‌هاي عصبي پيچيده‌تري به وجود مي‌آيند.

خوردن انار را فراموش نکنيد چون ميل کردن انار در روزهاي جمعه و قبل از صبحانه بسيار توصيه‌شده است و نقل است که هر کس يک عدد انار بخورد دل او را نوراني کند و وسوسه‌هاي شيطان را تا 40 روز دور مي‌کند.

بايدهاي هفته بيست‌ونهم بارداري

اگر جنين در وضعيت بريج قرار دارد، بهترين کار اين است که منتظر باشيد و ببينيد که آيا جنين به‌موقع مي‌چرخد يا نه.

اگر جنين تا قبل از هفته سي و هفتم نچرخيد، حتما با پزشک خود مشورت کنيد.

شما به ورزش‌ها و ماساژهاي خاصي احتياج داريد تا جنين را جابه‌جا کند و چرخانده شود. زيرا در وضعيت بريج احتمال آسيب به جنينتان بيشتر است، خصوصا اگر زايمان زودرس داشته باشيد.

نبايدهاي هفته 29 حاملگي

سرخ کردن غذاها بپرهيزيد و تا حد امکان آن‌ها را به شکل بخارپز و کبابي استفاده کنيد زيرا تفت دادن غذاها علاوه بر از بين بردن مواد غذايي مفيد موجب بالا رفتن ميزان چربي خون نيز مي‌شود.

از شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي مثل ساخارين که در بسياري از قنادي‌ها و در طبخ شيريني مورداستفاده قرار مي‌گيرند عوارض فراواني دارند و مصرف آن‌ها در دوران بارداري ممکن است به سرطان نوزاد در آينده منجر شود.

مواد غذايي حاوي افزودني‌هاي غيرمجاز مثل بعضي مواد رنگي يا طعم‌دهنده‌هاي مصنوعي علاوه‌بر داشتن عوارض براي شما ممکن است براي جنين در حال تکامل نيز مضر باشد، بنابراين سعي کنيد تا حد امکان از اين مواد غذايي استفاده نکنيد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق برای آنلاین ماما محفوظ است.