هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

ژوئن 2, 2019 توسط مدیریت0
week-26.jpg

کودک شما چگونه تغيير مي‌کند؟

وزن جنين در 26 هفتگي کمي کمتر از 900 گرم و طول بدن او از سر تا پاشنه پا حدود 35.5 سانتي‌متر است.

عصب‌هاي گوش، در بيست‌وشش هفتگي جنين در حال تکامل هستند که درنتيجه به صداهاي مختلف بهتر پاسخ مي‌دهد. ريه‌هاي او در حال رشد هستند و او با نفس‌هاي کوچکش مقادير کمي از مايع آمنيوتيک را تنفس مي‌کند. اين تمرين براي تولد او و هنگامي‌که مي‌خواهد براي اولين بار با هوا تنفس کند بسيار مفيد است.

هفته بیست و ششم بارداری
هفته بیست و ششم بارداری

درصورتي‌که جنسيت جنين شما مذکر باشد بيضه‌هاي او در حال حرکت به سمت کيسه بيضه هستند که درچند روز آينده، به مقصد نهايي خود مي‌رسند.

شما چگونه تغيير مي‌کنيد؟

در هفته 26 بارداري، ممکن است فشارخون شما که از هفته بيست و دوم تا بيست و چهارم افت کرده بود، در حال افزايش باشد تا به مقدار طبيعي خود نزديک شود.

ازآنجاکه عارضه پره‌اکلامپسي اغلب در سه‌ماهه آخر دوران حاملگي رخ مي‌دهد، بهتر است در مورد نشانه‌هاي اين بيماري خطرناک اطلاعات بيشتري داشته باشيد.

بهتر است بدانيد که اين بيماري در 3 تا 7 درصد خانم‌هاي حامله بروز مي‌کند. نشانه‌هايي که ممکن است بيانگر اين عارضه باشند عبارت‌اند از: ورم ناگهاني دست‌ها و صورت، افزايش وزن ناگهاني (به دليل عدم دفع آب)، تاري ديد، مشاهده لکه‌ها يا نقاط نوراني در مقابل چشم، سردردهاي ناگهاني شديد يا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحيه بالاي شکم.

البته پزشک يا ماماي شما با کنترل فشارخون و آزمايش ميزان پروتئين ادرار، در هر يک از ويزيت‌هاي مراقبت‌هاي دوران بارداري که لازم باشد شما را ازنظر ابتلا به اين عارضه موردبررسي قرار مي‌دهد؛ بااين‌حال در صورت مشاهده هر يک از علائم فوق بلافاصله با وي تماس بگيريد. تشخيص سريع اين بيماري براي حفظ سلامت شما و کودکتان ضروري است.

اگر از هفته 26 و 27 بارداري به بعد دچار کمردرد مختصري شويد، ممکن است به‌واسطه هورمون‌هاي دوران حاملگي باشد که مفصل‌ها و رباط‌هاي شما را سست کرده‌اند؛ همچنين تغيير مرکز ثقل بدن شما نيز در اين عارضه موثر است.

راه رفتن، ايستادن يا نشستن به مدت طولاني، و همچنين خم شدن يا چيزي را بلند کردن، فشار زيادي به کمر و پشت شما وارد مي‌کند. يک دوش آب گرم يا کمپرس سرد مي‌تواند درد را مرتفع کند.

ممکن است بخواهيد براي ماساژ پيش از زايمان به يک متخصص مراجعه کنيد؛ درصورتي‌که از صلاحيت و تبحر وي در اين زمينه آگاه باشيد، اين هم مي‌تواند يک گزينه مناسب باشد.

در هنگام خواب از بالش کمکي دوران حاملگي استفاده کنيد و آن را بين پاهاي خود قرار دهيد تا از شکم و پشت شما محافظت کند. سعي کنيد بدن شما در حالت مناسب قرار داشته باشد تا فشار بر پشت شما کمتر شود و هنگام خم شدن يا بلند کردن اشياء بسيار مراقب باشيد.

درصورتي‌که احساس درد شديد يا کرختي (بي‌حسي) در هر يک از اعضاي بدن خود داشتيد سريعا با پزشک خود تماس بگيريد.

فعاليت‌هاي هفته بيست‌وششم بارداري

با همسر خود در مورد برخي مسائل شخصي و خصوصي صحبت کنيد.

آيا مي‌خواهيد پسر خود را ختنه کنيد؟ آيا مي‌خواهيد فرزندتان را با شير خودتان تغذيه کنيد؟ آيا مراسم مذهبي خاصي بعد از تولد کودکتان خواهيد داشت؟ آيا مي‌خواهيد تمام‌وقت خود يا بخشي از وقت خود را با کودکتان و در خانه بگذرانيد؟

اين سوالات تنها بخشي از مسائل مهمي هستند که شما و همسرتان بايد در مورد آن‌ها بحث کنيد و تصميم بگيريد.

حتي اگر فکر مي‌کنيد که در بعضي موارد هم‌عقيده هستيد بازهم بهتر است درباره آن‌ها صحبت کنيد تا سوءتفاهم يا رنجش پيش نيايد.4

رژيم غذايي

شايد فکر کنيد که همه چربي‌ها بد هستند و بايد آن‌ها را از رژيم غذايي خود در هفته 26 بارداري حذف کنيد اما چربي ماده غذايي ضروري و درعين‌حال حياتي براي شما و جنينتان است.

گنجاندن چربي در برنامه تغذيه بيست‌وشش هفتگي حاملگي، انرژي لازم را براي بدنتان تامين مي‌کند و ويتامين‌هاي A ،K و E و D را وارد خونتان مي‌کند.

چربي‌هاي خوب همان چربي‌هاي غيراشباع هستند که سطح کلسترول خون را بالا مي‌برند و در سبزيجات، آجيل و خشکبار، روغن‌زيتون و ساير گياهان يافت مي‌شوند.

چربي‌هاي بد نيز شامل کلسترول، چربي‌هاي اشباع و چربي‌هاي هيدروژنه هستند که به آن‌ها چربي‌هاي نيمه اشباع نيز مي‌گويند و در مواد غذايي مثل گوشت چرب، پوست مرغ، کره، زرده تخم‌مرغ و لبنيات پرچرب وجود دارد.

شما مي‌توانيد با انتخاب مواد لبني بدون چربي، گوشت بي‌چربي، ماهي و مرغ و محدود کردن مصرف تخم‌مرغ به يک عدد در روز و خودداري از مصرف کره کاهش دهيد.

نگران نباشيد
انقباضات براکستون، معمولا مثل گلوله‌هاي آتش هستند که در شکم مي‌پيچند.

اين انقباضات به معناي زايمان نيستند بلکه آن‌ها بدنتان را براي زايمان آماده مي‌کنند. اين انقباضات ملايم که به‌صورت فشرده و سفت شدن رحم احساس مي‌شوند، تقريبا در نيمه دوم بارداري آغاز مي‌شوند.

آن‌ها به‌صورت نامنظم هستند و 30 ثانيه تا 2 دقيقه طول مي‌کشند. اين انقباضات در بين خانم‌ها و بارداري‌هاي مختلف متفاوت است به‌طوري‌که بعضي از خانم‌ها آن را چندين بار در طول روز احساس مي‌کنند و برخي اصلا آن را حس نمي‌کنند.

اين انقباضات معمولا بعد از ورزش و روابط جنسي بيشتر اتفاق مي‌افتد. بنابراين هرچه قدر از بارداري شما بگذرد اين انقباضات شديدتر مي‌شود و دفعات بيشتري اتفاق مي‌افتد.4

توصيه‌هاي مذهبي مخصوص هفته بيست و ششم بارداري

پس از صرف صبحانه انجير و زيتون ميل کنيد و سعي کنيد در روز يا شب مقداري مغز استخوان بخوريد و از خوردن دنبه پرهيز کنيد.

سعي کنيد روزانه 140 صلوات بفرستيد از ماه چهارم به بعد قبل از هر نزديکي درحالي‌که هر دو روبه‌قبله هستيد آيه‌الکرسي بخوانيد.

در هفته بيست و ششم گوش‌هاي جنين رشد بيشتري پيدا مي‌کنند و گردن او حالت خاصي به خود مي‌گيرد.

اگر مي‌خواهيد فرزندتان چشماني زيبا و پرفروغ داشته باشد، رازيانه و باديان را فراموش نکنيد.

بايدهاي هفته بيست‌وشش بارداري

نوشيدن آب کافي در دوران بارداري بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد. اشباع شدن از آب مانع از ايجاد يبوست، سردرد و سرگيجه مي‌شود.

اگر به‌اندازه کافي آب بنوشيد وقتي براي زايمان مي‌رويد آرامش بيشتري خواهيد داشت به خاطر داشته باشيد که جنين شما براي بدنش و زنده ماندن در کيسه نياز به آب دارد.

هشت ليوان آب در روز شما را اشباع از آب نگه مي‌دارد. اگر ورزش مي‌کنيد يا در آب‌وهواي گرم قرار داريد يا سنگين نفس مي‌کشيد، آب بيشتري بنوشيد.

اگر آب کافي بنوشيد رنگ ادرارتان روشن خواهد شد وگرنه در بيست‌وشش هفتگي بارداري رنگ ادرار شما زرد پررنگ خواهد بود.

نبايدهاي هفته 26 حاملگي

اگر جز آن دسته از خانم‌هاي باردار هستيد که دچار واريس شده‌ايد، از ايستادن روي پاها و يا قدم زدن به مدت طولاني خودداري کنيد و از پوشيدن کرست کمر و دامن‌هاي تنگ و جوراب‌هاي پلاستيکي که تا کمر مي‌آيند و فشار زياد توليد مي‌کنند خودداري کنيد.

هنگام پوشيدن جوراب دقت کنيد که پاهاي خود را بالا نگه‌داريد و جوراب را از بالا به پايين بکشيد تا خون زيادي در پاهايتان جمع نشود. هنگام استراحت هم‌، روي تخت يا زمين دراز بکشيد و يک يا دو ساعت درحالي‌که زير پاي خود را به‌وسيله بالش بالا نگه‌داشته‌ايد در همان وضعيت باقي بمانيد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق برای آنلاین ماما محفوظ است.