هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

ژوئن 2, 2019 توسط مدیریت0
week-25.jpg

کودک شما چگونه تغيير مي‌کند؟

اندازه جنين در هفته بيست و پنجم از سر تا پاشنه پا حدود 34.3 سانتي‌متر شده است. وزن يک جنين 25 هفته‌اي حدودا 680 گرم است.

اين وزن خيلي زياد به نظر نمي‌رسد اما او به‌زودي کمي بافت چربي مي‌آورد و قيافه باريک و نحيف او تغيير خواهد کرد، پوست نسبتا چروکيده او صاف مي‌شود و شباهت او به يک نوزاد کامل بيشتر و بيشتر خواهد شد.

هفته بیست و پنجم بارداری
هفته بیست و پنجم بارداری

احتمالا اکنون مي‌توان موهاي او را ديد که هم‌رنگ و هم حالت گرفته‌اند، هرچند که رنگ و حالت موهاي او ممکن است بعد از تولد تغيير کنند.

شما چگونه تغيير مي‌کنيد؟

در بيست‌و‌پنجمين هفته بارداري، نه‌تنها کودک شما موهاي بيشتري درآورده است که ممکن است موهاي سرخود شما هم پرتر و درخشنده‌تر به نظر بيايند.

درواقع موهاي شما زياد نشده‌اند بلکه همان موهاي معمولي شما هستند که بيشتر از معمول بلند شده‌اند. همچنين ممکن است موهاي بدن شما نيز تيره‌تر يا کلفت‌تر به نظر بيايند.

اين موها نيز ظرف چند هفته پس از تولد نوزادتان به حالت عادي بازخواهند گشت؛ گاهي هم براي از بين بردن آن‌ها ممکن است دچار زحمت شويد.

شما ممکن است ديگر قادر نباشيد که به زيبايي و متانت گذشته راه برويد. ادامه دادن به ورزش براي شما خوب است اما هر وقت احساس کرديد که خيلي خسته شده‌ايد ورزش نکنيد.

همچنين اگر احساس درد، کوفتگي بدن، سرگيجه يا غش کرديد، يا زماني که نفس کم آورديد بلافاصله ورزش را متوقف کنيد. براي مدت طولاني به پشت دراز نکشيد و از انجام حرکت‌هاي ورزشي که ممکن است تعادل شمارا به هم بزند خودداري کنيد. مقادير زيادي آب بنوشيد، قبل از ورزش گرم کردن و بعد از آن خنک‌کردن را فراموش نکنيد.

با انجام آزمايش غربالگري گلوکز، در فاصله هفته‌هاي بيست و چهارم تا بيست و هشتم، ممکن است به‌طور هم‌زمان براي شما آزمايش کم‌خوني هم تجويز شود.

هرچند حجم خون شما در طول حاملگي به‌شدت افزايش مي‌يابد اما ممکن است تعداد گلبول‌هاي قرمز خون شما به‌اندازه کافي افزايش نيافته باشد. گاهي اوقات اين عارضه را «کم‌خوني فيزيولوژيک» مي‌نامند که در سه‌ماهه دوم و سوم حاملگي معمول است.

درصورتي‌که آزمايش خون شما در هفته 25 بارداري حاکي از کم‌خوني واقعي باشد بايد از آهن و مکمل‌هاي غذايي استفاده کنيد.

اگر تا حالا به اسم نوزاد خود فکر نکرده‌ايد بايد در اين کار جدي شويد. انتخاب يک نام مناسب وظيفه‌اي بسيار مهم است اما بايد براي شما حالت تفريحي هم داشته باشد.

به تاريخچه فاميل خود (مثلا اسم پدر پدربزرگتان) يا مکان‌هايي که برايتان جالب هستند يا شخصيت‌هاي محبوب ادبي و داستاني‌تان و يا شخصيت‌هاي فيلم‌هاي موردعلاقه‌تان فکر کنيد. حتي مي‌توانيد از کتاب‌هايي که اسامي مختلف کودکان را جمع‌آوري کرده‌اند استفاده کنيد.

فعاليت‌هاي هفته بيست‌و‌پنجم بارداري

در اين هفته وقتتان را به همسرتان اختصاص دهيد: مي‌توانيد همسرتان به‌طور رمانتيکي غافلگير کنيد.

همه خصوصياتي را که از او دوست داريد بنويسيد به او بگوييد که چرا فکر مي‌کنيد او يک پدر فوق‌العاده خواهد بود، يا حداقل دست‌هاي همديگر را بگيريد و به يک گردش کوتاه يا پياده‌روي برويد.

براي ارتباط جسمي و روحي با يکديگر وقت بگذاريد، آنچه را در يکديگر دوست داريد و آنچه شما را به هم پيوند مي‌دهد بشماريد.

جشن بگيريد، عشق بورزيد و قدر يکديگر را بدانيد. هر هفته حداقل نيم ساعت وقت بگذاريد و به همسرتان بفهمانيد که چقدر براي شما وزندگي‌تان مهم است. (البته اگر واقعا اينطور هست!)

رژيم غذايي

براي بهبود تغذيه در هفته 25 بارداري حتما شلغم را لحاط کنيد. شلغم سرشار از ويتامين A,B,C و حاوي فسفر، کلسيم، پتاسيم، يد و گوگرد است.

شلغم تقويت‌کننده نور چشم است و به علت داشتن ويتامين Aشب‌کوري را درمان مي‌کند و به علت وجود گوگرد و با کمک ويتامين Aاز پيدايش سنگ در ادرار جلوگيري و سنگ‌ها را خرد مي‌کند. فشارخون را پايين مي‌آورد و در تقويت تخمدان‌ها و تحريکات جنسي نقش موثري دارد.

خوردن شربت شلغم در زمان بارداري باعث رشد کودک، آساني دندان درآورد، محکم شدن استخوان، زود به راه افتادن، زود حرف زدن و مقاومت در برابر بيماري‌ها مي‌شود.

نگران نباشيد
ممکن است در سه‌ماهه آخر بارداري بيشتر احساس تنگي نفس کنيد زيرا همين‌طور که جنين بزرگ‌تر مي‌شود، فضاي بيشتري از شکمتان را مي‌گيرد و ساير اندام‌هاي بدنتان فشرده مي‌شوند و به کناري مي‌روند.

در اين مرحله ريه‌هايتان فضاي کافي ندارند تا به‌طور کامل بازشوند و بتوانيد عميق نفس بکشيد.

نگران نباشيد! اگرچه ممکن است احساس کنيد به‌سختي نفس مي‌کشيد اما وجود پروژسترون بالا به شما کمک مي‌کند نفس عميق بکشيد و اکسيژن بيشتري به بدنتان وارد کنيد.

ازآنجايي‌که حجم خونتان در دوران بارداري زياد است، با دم و بازدم شما اکسيژن بيشتري به جلو و عقب و درون جفت مي‌رود.

توصيه‌هاي مذهبي مخصوص هفته بيست و پنجم بارداري
روزهاي پنج‌شنبه و جمعه سوره “واقعه را قرائت کنيد و شب‌ها در يک نماز سوره “التين” بخوانيد و بعد از هر نماز دست بر تربت کشيده و بر شکم خود بماليد. ماه ششم، ماه عضلات است در اين ماه فرصتي براي نيرومند شدن جنين فراهم مي‌شود. چهره وضع متناسبي پيدا مي‌کند و ابروها ظاهر مي‌شوند. توصيه‌شده است که به مدت 40 روز ناشتا، هرروز 21 عدد مويز را با بيست‌ويک بسم‌الله ميل کنيد.

بايدهاي هفته بيست و پنجم بارداري

اگر پزشک در هفته 25 حاملگي از شما بخواهد که ورزش را قطع کنيد بايد نسبت به‌سلامت دوره بارداري‌تان شک کنيد. پزشکان معمولا با توجه به شرايط و فوايد و مضرات ورزش دراين‌باره تصميم مي‌گيرند.

خانم‌هايي که مشکل چنداني ندارند مي‌توانند ورزش کنند زيرا فوايد آن بيشتر از خطرات احتمالي آن است.

ماساژ بارداري يکي از بهترين کارهايي است که مي‌توانيد در اين دوران انجام دهيد. ماهيچه‌هايي که تحت‌فشار و کار زيادي قرار دارند، معمولا منقبض و سفت مي شوند که ماساژ بهترين راه براي شل کردن آن‌هاست. تخت‌هايي مخصوص ماساژ خانم‌هاي باردار در نظر گرفته‌شده‌اند که داراي صفحات تو رفته هستند تا خانم‌ها بتوانند روي شکم بخوابند به‌طوري‌که درد کم‌تري احساس کنند.

نبايدهاي هفته 25 حاملگي

حالا که 25 هفتگي بارداري را پشت سر مي‌گذاريد و شکمتان تقريبا اندازه يک توپ بسکتبال بزرگ‌شده است، ديگر خوابيدن روي شکم اصلا مناسب و راحت نيست.

خوابيدن طولاني‌مدت بر روي پشت نيز مي‌تواند باعث ايجاد احساس تهوع در شما شود زيرا رحم روي رگ بزرگي به نام سياهرگ فشار مي‌آورد.

بهتر است به پهلوها و ترجيحا پهلوي چپ دراز بکشيد زيرا رگ‌هاي خوني اصلي شما در سمت راست نخاعتان قرار دارد و خوابيدن بر پهلوي چپ به خون اجازه مي‌دهد آزادانه درون رگ‌ها جريان داشته باشد.

اگر از خواب بيدار و متوجه شديد که روي پشت خوابيده‌ايد، به پهلوي چپ برگرديد و بخوابيد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق برای آنلاین ماما محفوظ است.