هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

week-15.jpg

کودک شما چگونه تغيير مي‌کند؟

طول بدن جنين در هفته پانزدهم بارداري، از فرق سرتاپا حدود 10 سانتي‌متر، و وزن او در حدود 80 گرم است.

جنين در 15 هفتگي عمليات دم و بازدم را با مايع آمنيوتيک (به جاي هوا) انجام مي‌دهد که به رشد کيسه‌هاي هوا در ريه‌هاي او کمک مي‌کند.

اگر مي‌توانستيد عکس جنين در هفته پانزدهم بارداري را ببينيد، متوجه مي‌شديد اکنون اندازه پاهاي او بزرگ‌تر از دست‌هاي او شده است، و مي‌تواند همه مفصل‌ها و اعضايش را حرکت دهد. اين بدان معني است که دست‌هاي او بهتر کار مي‌کنند.

غده‌هاي عرقي به‌تدريج ظاهر مي‌شوند و با اينکه پلک چشم‌هاي او بسته است، چشمانش مي‌توانند نور را احساس کنند. اگر شما يک نور شديد را به‌طرف شکم خود بتابانيد، احتمالا کودک شما روي خود را از نور برمي‌گرداند.

هفته پانزدهم بارداری
هفته پانزدهم بارداری

در اطراف کودک شما چيز زيادي وجود ندارد که او بتواند مزه آن را امتحان کند، اما اندام چشايي او در حال ظاهر شدن است.

اگر در اين زمان سونوگرافي انجام دهيد، شايد و فقط ممکن است از جنسيت کودک خودآگاه شويد! با اين‌حال اگر اين آزمايش هم نتوانست جنسيت کودک شما را تعيين کند ناراحت نشويد.

تعيين جنسيت جنين، به عواملي از قبيل ميزان شفافيت تصوير و وضعيت کودک در زمان انجام سونوگرافي بستگي دارد. کودک شما ممکن است به حالت حلقه‌زده قرارگرفته يا چرخيده باشد تا شما را سر کار بگذارد!

شما چگونه تغيير مي‌کنيد؟

احتمالا شما تا کنون حدود 2 کيلوگرم يا کمي بيشتر وزن اضافه کرده‌ايد.

اگر ميزان اضافه‌وزن شما کمي کمتر يا بيشتر از اين مقدار است اندازه شکمتان در هفته 15 بارداري بزرگتر از حالت عادي به نظر مي‌رسد خيلي نگران نشويد. ميزان اضافه‌وزن در خانم‌هاي حامله با يکديگر متفاوت است.

هرچند شما با نوسانات دوره حاملگي خو گرفته‌ايد اما ممکن است هر از چند گاهي با بروز يک عارضه جديد غافلگير شويد. اگر دچار گرفتگي بيني شديد مي‌توانيد آن را هم ازجمله عوارض حاملگي فرض کنيد؛ زيرا افزايش هورمون استروژن ممکن است به تورم غشاء مخاطي و درنتيجه توليد مخاط بيشتر منجر شود.

حجم خون شما نيز در حال افزايش است که درنتيجه موجب گشادشدن رگ‌هاي شما (که شامل رگ‌هاي بيني نيز مي‌شوند) مي‌گردد. درنتيجه ممکن است گاهي اوقات خون‌دماغ شويد.

از آنجا که حاملگي موجب ايجاد تغييراتي در سيستم ايمني بدن شما مي‌شود و احتمال ابتلاي شما به برخي عفونت‌هاي خاص افزايش مي‌يابد ممکن است بيشتر دچار سرماخوردگي يا آلرژي شويد.

در هرحال از مواد محرک مانند دود سيگار، گردوغبار و الکل دوري‌کنيد. براي بهبود وضعيت منافذ بيني شب‌ها از بخارساز يا مرطوب‌کننده‌هاي هوا استفاده کنيد و مقادير زيادي مايعات بنوشيد.

همچنين مي‌توانيد از قطره نمکي بيني يا کلروسديم استفاده کنيد. درصورتي‌که وضعيت‌تان خيلي بد است از پزشک يا ماماي خود در مورداستفاده از داروي ضد احتقان يا دکونژستانت سوال کنيد.

اگر خود و همسرتان اين روزها کمي استرس داريد نگران نباشيد، شما تنها نيستيد. بسياري از زوج‌ها نگران سلامتي کودک و خيلي چيزهاي ديگر هستند، مثلا اينکه آيا از عهده مسئوليت خود به‌عنوان والدين برمي‌آيند يا خير؟

با اين‌حال اگر مشکلات فيزيکي و بدني شما کم باشد و کمي هم انرژي به دست آوريد اين دوره سه ماه مي‌تواند بسيار جالب باشد. پس سعي کنيد از آن لذت ببريد.

فعاليت‌هاي هفته پانزدهم بارداري

با کودک خود حرف بزنيد. اين کار براي ايجاد پيوند بين شما و کودکتان بسيار خوب است. اگر حرف زدن با کودک، به نظر شما کار عجيب‌وغريبي است مي‌توانيد برايش داستان بگوييد؛ يک کتاب، مجله يا روزنامه بخوانيد؛ يا رازهاي خود را به او بگوييد!
انجام اين تمرين پس از تولد کودکتان در برقراري ارتباط بين شما خيلي کمک مي‌کند بعلاوه حرف زدن با کودکان يکي از بهترين راه‌هايي است که در يادگيري زبان به آن‌ها کمک مي‌کند.

رژيم غذايي هفته پانزدهم بارداري

اگر گوشت نمي‌خوريد يا از فکر همبرگر دچار تهوع مي‌شويد، مي‌توانيد با راه‌هاي مختلفي پروتئين موردنياز بدنتان را بدون خوردن گوشت تامين کنيد.

برخي از منابع غير گوشتي حاوي پروتئين شامل: لبنيات (شير، پنير، ماست)، تخم‌مرغ، حبوبات (عدس، لوبيا، لوبيا چشم‌بلبلي، لوبياچيتي، لپه)، مغزها ( بادام‌زميني، گردو، بادام‌هندي)، سويا و غذاهايي مثل يک فنجان عدس، لوبيا، ساندويچ کره بادام‌زميني و يا يک ظرف لوبيا مي‌باشد.

حتما به ميزان چربي و کلسترول غذاهاي غير گوشتي توجه کنيد. بهتر است از لبينات کم‌چرب استفاده کنيد و بيش از 4 زرده تخم‌مرغ در هفته ميل نکنيد.

نگران نباشيد
وجود ترشحات زياد و بوي نامطبوع آن‌ها، کاملا طبيعي است. اگر ترشحات سفيدرنگ و آبي‌رنگ و شبيه سفيده تخم‌مرغ کش‌دار است و بوي پنير دارد، اوضاع خوب است.

اگر از اين وضعيت ناراضي هستيد، بدنتان را در دفعات بيشتري بشوريد و شورت‌هاي خنک و نخي بپوشيد. هميشه شورت اضافي همراه داشته باشيد و به‌هيچ‌وجه شورت‌هاي آستردار نپوشيد زيرا ممکن است باعث کهير يا تحريک پوستي شود.

اما اگر بدنتان بوي گند يا بوي ماهي مانند مي‌دهد و ترشحاتتان زرد، سبز يا همچون پنير فاسد است به پزشک مراجعه کنيد زيرا احتمال عفونت “مخمر” يا عفونت “تريکومونيازيس” يا عفونت “باکتري مهبل” وجود دارد.

توصيه‌هاي مذهبي مخصوص هفته پانزدهم بارداري

هرروز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستيد.

سيب شيرين، عسل و انار ميل کنيد. از اول ماه چهارم نماز شب بخوانيد. بهتر است نماز شب را در صورت امکان در نيمه‌شب و اگر موفق نشديد، قضاي آن را به‌جا آوريد.

اين نکته را همواره به خاطر داشته باشيد که استغفار و توجه قلبي و دائمي به خداوند متعال، در طهارت قلب و روح فرزندتان بسيار موثر است.

ختم قرآن نيز در اين دوران بسيار توصيه‌شده است بخصوص براي سلامتي امام زمان.

بايدهاي هفته پانزدهم بارداري

براي سلامت پاها در دوران بارداري هنگامي‌که استراحت مي‌کنيد، پاهاي خود را در وضعيتي بالاتر از قلب قرار دهيد تا به‌جاي آنکه خون به سمت پاها برود به سمت قلب بازگردد.

در هنگام نشستن پاهاي خود را به‌طور ضربدري روي‌هم نيندازيد زيرا اين حالت باعث کندي گردش خون مي‌شود.

از ايستادن و نشستن طولاني‌مدت اجتناب کنيد. نيم ساعت در روز پياده‌روي کنيد و يا روي يک صندلي گهواره‌اي بنشينيد و از پاهايتان براي عقب و جلو فرستادن صندلي استفاده کنيد.

سعي کنيد تا جوراب‌هاي واريس استفاده کنيد و آن‌ها را قبل از بلند شدن از رختخواب بپوشيد.

نبايدهاي هفته 15 بارداري

اگر يک ورزشکار پرکار هستيد که نمي‌توانيد هفته‌اي را بدون ورزش يا پياده‌روي سخت تصور کنيد.

خوب است بدانيد که شما مي‌توانيد ورزش‌هاي سخت پيش از بارداري را به‌شرط رعايت نکات زير همچنان ادامه دهيد:

به ياد داشته باشيد که تعادل بدن شما در دوران بارداري تغيير مي‌کند و به همين خاطر در انجام ورزش‌هاي تعادلي کاملا مراقب باشيد.
از انجام ورزش در گرماي شديد اجتناب کنيد.
هميشه کفش‌هاي محافظ بپوشيد و براي پياده‌روي از کفش‌هاي ساق‌دار استفاده کنيد.
حتما از کرست ورزشي که سينه‌ها را مي‌پوشاند استفاده کنيد.
در حين ورزش به ميزان کافي آب بنوشيد و ميان وعده‌هاي سبک با خود داشته باشيد
و در آخر اينکه بعد از سه‌ماهه دوم از انجام ورزش‌هايي که نيازمند دراز کشيدن به پشت هستند، پرهيز کنيد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق برای آنلاین ماما محفوظ است.