هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

week-12.jpg

کودک شما چگونه تغيير مي‌کند؟

در هفته دوازدهم بارداري اندازه کودک شما به حدود 5 سانتي‌متر يعني تقريبا اندازه يک ليموترش رسيده است و حدود 15 گرم وزن دارد.

صورت جنين در هفته 12 به‌صورت يک انسان کامل شباهت بيشتري دارد. چشم‌هايش که در ابتدا در دو طرف صورت او شکل‌گرفته بودند، به يکديگر نزديک‌تر شده‌اند و گوش‌هاي او در نزديکي مکان نهايي خود در دو طرف سر او قرار دارند.

هفته دوازدهم بارداری
هفته دوازدهم بارداری

روده‌هاي کودک شما، که آن‌قدر سريع رشد کرده‌اند که تا حدي وارد بند ناف او هم شده بود، حرکت بازگشتي خود را به سمت حفره شکمي آغاز مي‌کند. کليه‌هاي او، ادرار را در مثانه جمع‌آوري مي‌کنند. سلول‌هاي عصبي او به‌سرعت زياد شده‌اند و ارتباطات عصبي مغز در حال شکل‌گيري هستند.

جنين در دوازدهمين هفته حاملگي ممکن است واکنش‌هاي بيشتري مثل مکيدن نشان بدهد؛ مثلا اگر شما به شکم خود فشار وارد کنيد، او حتي ممکن است در داخل رحم شما پيچ‌وتاب هم بخورد. با اين حال براي چند هفته ديگر هم شما قادر به احساس کردن حرکات او نخواهيد بود.

شما چگونه تغيير مي‌کنيد؟

رحم شما بر روي استخوان‌هاي لگني در حال بزرگ شدن است و پزشک شما مي‌تواند بخش بالايي رحم را در قسمت پايين شکم شما احساس کند.

هرچند تا چند هفته ديگر هم شما به لباس حاملگي احتياج نخواهيد داشت، اما مطمئنا احساس کرده‌ايد که اندازه دور کمر شما در حال بزرگ شدن است و در لباس‌هاي گشادتر احساس راحتي بيشتري مي‌کنيد.

همچنين ممکن است شما تا هفته 12 بارداري بارها سوزش معده را تجربه کرده باشيد؛ در اين حالت شما سوزشي را که معمولا از پايين جناق سينه شروع‌شده و تا حلق ادامه پيدا مي‌کند، احساس مي‌کنيد.
اين حالت به خاطر تغييرات هورموني و همچنين تغييرات اندام شما رخ مي‌دهد و ممکن است موجب شود که از غذا يا خواب خود لذت کافي نبريد.
در اين حالت، خوردن مقادير کم‌غذا و پرهيز از مصرف غذاهاي سرخ‌شده، چرب، تند و ادويه‌دار که مشکل را شديدتر مي‌کنند، مي‌تواند کمک‌کننده باشد.

فعاليت‌هاي هفته دوازدهم بارداري

رژيم غذايي

بسياري از خانم‌ها فکر مي‌کنند که اصلا نبايد از ميان وعده‌ها استفاده کنند، اما متخصصين رژيم غذايي به خانم‌هاي باردار، مصرف ميان وعده‌ها را توصيه مي‌کنند.

صرف 6 وعده غذايي به‌جاي 3 وعده در روز مي‌تواند مانع‌ترشي معده شود و سطح قند خون را متعادل نگه دارد.

خوردن ميان وعده‌ها در روز، به معناي اين نيست که مدام به سراغ شکلات و آب‌نبات برويد!

ميان وعده‌هاي غذايي بايد بين صبحانه، نهار، نهار و شام و قبل از خواب باشد که فرصت بهتري براي دريافت ويتامين‌ها، مواد معدني، پروتئين، فيبر و ديگر مواد مغذي است.

ماست، سبزيجات و ميوه تازه بخوريد.
آب‌ميوه کاملا طبيعي و خنک بنوشيد.
پنير کم‌چرب و بيسکويت‌هاي سبوس‌دار بخوريد.
فلفل‌هاي قرمز يا سبز بخوريد.
نان‌هاي حلقه‌اي با ميوه‌هاي طبيعي را فراموش نکنيد.
تکه‌هاي ميوه با کره بادام‌زميني بخوريد.

نگران نباشيد
بارداري در تمام قسمت‌هاي بدن شما حتي روي بيني‌تان تاثير مي‌گذارد. هورمون‌هاي بارداري مي‌تواند باعث گرفتگي بيني شود.

اگر دچار گرفتگي شديد بيني در هنگام خواب مي‌شويد، يک بخور روشن کنيد.

اسپري‌هاي نمکي هم در اين شرايط مي‌توانند مفيد باشند ولي از داروهاي آبريزش بيني يا ساير داروها استفاده نکنيد و اگر در بيني خود احساس خشکي مي‌کنيد، آن را با ماليدن وازلين نرم نماييد.

توصيه‌هاي مذهبي مخصوص هفته دوازدهم بارداري

مادر، در دوران بارداري دچار نوسانات روحي و خلقي مي‌شود. به‌طوري‌ که حساس و تحريک‌پذير شده و دچار خلق‌وخوي دوگانه‌اي مي‌شود که حتي همسرش را نيز متعجب خواهد کرد.

بي‌شک آرامش روحي و معنوي شما در طي دوران بارداري از اهميت ويژه‌اي برخوردار است زيرا جنين تحت تاثير محيط اطرافش است و بي‌شک، مادر نزديک‌ترين محيط به اوست. براي کسب آرامش دعاي توسل را 40 بار بخوانيد.

بايدهاي هفته دوازدهم بارداري

اگر استرس و فشار باعث مي‌شود که خوابتان نبرد، قبل از خواب دوش آب گرم بگيريد.

بدون نگراني مي‌توانيد در هفته دوازدهم بارداري، ورزش‌هاي تنفسي و هوازي را انجام دهيد. بايد از همسرتان بخواهيد به‌آرامي ماساژتان دهد.

سعي کنيد به‌تدريج روي پهلو خوابيدن را تمرين کنيد. آماده باشيد چون هرچه از بارداري‌تان مي‌گذرد، افزايش وزن جنين مي‌تواند به قسمت‌هاي انتهايي بدن شما فشار وارد کند.

براي مراقبت از شکمتان در زمان خواب مي‌توانيد از بالش‌هاي بزرگ بارداري استفاده کنيد و با قرار دادن يک بالش اضافه زير سر، آن را بالا نگه‌داريد.

نبايدهاي هفته 12 حاملگي

شب‌ها مايعات کمتري بنوشيد، با توجه به کوچک شدن مثانه در دروان بارداري، يکي از عوامل به هم ريختن خواب، تکرر ادرار است.

شما مي‌توانيد با مصرف مايعات در طول روز و محدود کردن آن به بعد از صرف شام، ميزان رفتن به دستشويي را کاهش دهيد.

همچنين با اجتناب از مصرف غذاهاي چرب و ادويه دار در آخر روز و صرف شام سبک، از سوزش قلب پيشگيري کنيد. براي بهتر خوابيدن توصيه مي‌شود که کارهاي روزانه خود را به زمان پيش از خواب موکول نکنيد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق برای آنلاین ماما محفوظ است.